11. sınıf dönüşümler konusunun öğretiminde dinamik geometri yazılımlarının öğretmen ve öğrenci merkezli kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve motivasyonlarına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, 11. sınıf matematik dersi dönüşümler konusunun öğretiminde Dinamik Geometri Yazılımı olan (DGY)'lerin öğretmen merkezli ve öğrenci merkezli kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve motivasyonlarına etkisini belirlemek ve öğrencilerin bu konu hakkındaki görüşlerini tespit etmektir. Araştırmanın nicel boyutunda deneysel araştırma yöntemlerinden tek faktörlü gruplar arası faktöryel desen kullanılmıştır. Araştırma 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Adıyaman il merkezinde bulunan bir Anadolu Lisesinde öğrenim gören 92 on birinci sınıf öğrencileri üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma ikisi deney biri de kontrol grubu olmak üzere üç grup üzerinden yürütülmüştür. Dersler Deney grubu 1 (Gd1) grubunda bulunan 32 öğrenciye DGY sınıf ortamında öğretmen tarafından akıllı tahtada veya projektör yardımıyla yansıtılarak, Deney grubu 2 (Gd2) grubunda bulunan 30 öğrenciye laboratuvar ortamında öğrencilerin aktif olduğu bir ortamda işlenmiştir. Kontrol grubun (Gk)'da bulunan 30 öğrenciye ise mevcut öğretim programı uygulanmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda ise deney gruplarında bulunan öğrencilere görüşme formu uygulanarak derslerin DGY kullanılarak anlatılması hakkındaki görüşleri alınmıştır. Araştırmanın uygulaması 2016-2017 eğitim öğretim yılının ikinci döneminde dönüşümler konusu için ayrılan haftada 6 ders saati olmak üzere 24 saat uygulanarak 4 haftada gerçekleştirilmiştir. Deney grubu öğrencileri derse başlamadan bir dinamik geometri yazılımı olan Cabri II Plus programının temel özellikleri hakkında bilgilendirilmiştir. Uygulamaya başlamadan önce araştırmaya katılacak olan öğrencilere dönüşümler konusu kazanımlarına uygun olarak araştırmacı tarafından geliştirilen 30 sorudan oluşan Matematik Başarı Testi (MBT) öntest olarak uygulanmıştır. Bu testin ortalama güçlük değeri .58, Kuder Richardson-20 (KR) güvenirlik katsayısı .74 olarak bulunmuştur. Bu değerler uygulanan testin güçlük değerinin orta düzeyde olan güvenilir bir test olduğunu göstermektedir. Araştırmanın sonucunda, grupların akademik başarıları bakımından DGY Cabri II Plus programının kullanıldığı her iki deney grubunun da kontrol grubu olan Gk grubundan daha başarılı oldukları görülmüştür. Fakat deney grupları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Her üç grubun motivasyon toplam puanları birbirleriyle karşılaştırıldığında Gd2 grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığa rastlanmıştır. Diğer taraftan görüş formundan elde edilen verilerin içerik analizi sonucu deney grubu öğrencilerinin DGY Cabri II Plus programı kullanılarak işlenen derslerin daha eğlenceli, anlamlı, görsel, hızlı ve pratik geçtiği görüşlerini ifade ettikleri sonucuna varılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar ve edinilen tecrübeler doğrultusunda bu konuda çalışmak isteyen araştırmalara ve uygulayıcılara bazı öneriler sunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Dinamik Geometri Yazılımı, Cabri II Plus, Akademik Başarı, Motivasyon, Dönüşümler. The purpose of the research is to determine the impact of the use of student-centered and teacher-centered Dynamic Geometry Software on the academic achievements and motivations of students in the teaching of the 11th grade's Transformations subject, and to determine the views of students about the DGY, used in the teaching of Transformations. In the quantitative dimension of the research, experimental research methods one-factor inter-group factorial design was used. The research was conducted on ninety-two 11th grade students who were studying at Esentepe Anatolian High School in the center in Adıyaman province center during 2016-2017 academic year. The research was conducted on three groups, two of which were experimental and one of which was the control group. The lectures were given to 32 students in the experimental group 1 in the DGY classroom environment by the teacher in the smart board or by the help of a projector and student-centered DGY was applied on 30 students of Experiments 2 Group in the laboratory environment. In the control group, 30 students were given the current curriculum program. In the qualitative dimension of the research, interview forms were applied to the students in experimental groups and opinions about the DGY were taken. The application of the research was carried out in 4 weeks by applying 24 hours, 6 classes per week, in the second semester of 2016-2017 academic year. Experimental group students were also informed about the basic features of DGY Cabri II Plus program. Mathematics Achievements test, which is devised by the researcher and is suitable for the themes of Transformations consist of 30 questions. The mean power of the test was found to be .58 and the reliability coefficient was found to be Kuder Richardson-20 (KR) value of .74. As a result of research, it was seen that the students in the experimental groups, using the teacher and student centered DGY Cabri II Plus program were found to be more successful in the academic achievements than the students in control group. A statistically significant difference was found in favor of the Experiment 2 Group when the motivation total scores of all three groups were compared with each other. On the other hand, the conclusion of the content analysis of the data obtained from the opinion form was that, the students of the experimental groups though that the lessons which learned with using of DGY Cabri II Plus were more funny, meaningful, visual, fast, and practical. In the direction of the results obtained from the research, suggestions have been presented to the next studies and researches. Keywords: Dynamic Geometry Software, Cabri II Plus, Academic Achievements, Motivations, Transformations.
Collections