60-84 aylık çocukların bilim insanı, öğretmen ve sınıf imajlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Mesleklere karşı imajların erken yaşlarda oluşmaya başladığı düşünüldüğünde 60-84 aylık çocukların bilim insanı, öğretmen ve sınıf imajlarının tespit edilmesi önem arz etmektedir. Bu çalışma 60-84 aylık çocukların bilim insanı, öğretmen ve sınıf imajlarının belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın örneklemini Trabzon İli Çarşıbaşı İlçesinde bir anaokulundaki 60-72 aylık 20 çocuk ve bir ilkokuldaki 72-84 aylık 20 birinci sınıf çocuğu oluşturmaktadır. Özel durum yöntemin kullanıldığı bu çalışmanın verileri; çocukların çizimleri ve onlarla yapılan mülakatlardan elde edilmiştir. Çizimler ve görüşmeler kod ve temaları oluşturmak için içerik analizine tabi tutulmuştur. 60-72 aylık çocuklar bilim insanını dış mekânda, araştırma alanlarında, mekanik icatlar yapan, doğa olaylarını araştırıp-incelerken çizerken, 72-84 aylık çocuklar ise daha klişe bir algı olan kapalı ortamda kimyasal deney yapan bilim insanı imajlarına sahip oldukları tespit edilmiştir. Ayrıca, her iki grupta bilim insanlarını ötekileştirmeden, bilim insanlarının topluma faydalı işler yaptığını ve uğraştığı bilimsel faaliyetlerin keyifli olduğunu düşünmektedirler. Öğretmen imajlarında ise her iki grupta öğretmeni iletişimi güçlü, yüksek ahlaki davranışlara sahip, örnek kişilik olarak görmektedir. 60-72 aylık çocuklar öğretmenin kişisel özelliklerini ve 72-84 aylık çocuklar ise eğitici rolünü ön plana çıkaran öğretmen imajına sahiptir. Sınıf imajlarında ise her iki grubunda devlet okullarındaki kendi sınıf kademelerinin klasik düzenini yansıtmışlardır. Ancak, 60-72 aylık çocukların, 72-84 aylık çocuklara göre daha fazla öğrenci merkezli öğrenme ortamını yansıttıkları sonucuna varılmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlardan hareketle eğitimcilerin çocukların çizimlerinden yararlanarak eğitim planlamalarına yön vermeleri önerilmektedir. Given the idea 'occupation images start to generate for early ages,' identifying 60-84 month-old children's images of scientist, teacher and classroom is important. This study aimed to determine 60-84 month-old children's images of scientist, teacher and classroom. The sample of the study consisted of twenty 60-72 month-old children at a kindergarten and 20 first grade children (aged 72-84 months) at a primary school in the district of Çarşıbaşı,Trabzon. Within a case study research design, data were collected through children's drawings and interviews. The drawings and interviews were exposed to content analysis to create codes and themes. It was found that 60-72 month-old children's drew that the scientist was at outdoor, research fields, making mechanical inventions, and investigating natural phenomena; while 72-84 month-old children held more common images of the scientist, e.g., working indoor, doing chemical experiments. In addition, both of the groups thought that scientists did beneficial things for the society without any marginalization and found their scientific activities enjoyable. For the images of the teacher, they saw the teacher as having a strong communication, high moral behaviors and an exemplary character. Also, 60-72 month-old children's teacher images prioritized the personal characteristics of the teacher, whilst 72-84 month-old children's one preceded their educative roles. Further, for the classroom images, both of the groups reflected a classical design of their classes in state schools. However, it can be concluded that 60-72 month-old children visualized more student-centered learning environment as compared with 72-84 ones. In light of the results, the study recommends that educators should plan educational tasks by using children's drawings.
Collections