Acil servis hastalarının hemşirelik bakımına ilişkin memnuniyet düzeylerinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kaliteli sağlık hizmetinin en önemli göstergelerinden biri hasta memnuniyetidir Bu araştırma; acil servise başvuran ve yatarak tedavi olan hastaların hemşirelik bakımına ilişkin memnuniyet düzeylerini belirlemek amacıyla planlandı ve tanımlayıcı nitelikte gerçekleştirildi. Araştırmanın evreni, İstanbul Avrupa Bölgesinde yer alan bir üniversite hastanesinin Acil Tıp Anabilim Dalı Gözlem Servisi'ne başvurup yatarak tedavi olan hastalar (399), örneklemi ise 1 Mayıs-31 Ekim 2015 tarihleri arasında yatan ve araştırmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden hastalardan oluşturuldu (N:340). Araştırma verileri, hastalara ait Sosyo-demografik özellikleri içeren Tanım Formu ve Newcastle Hemşirelik Bakımı Memnuniyet Ölçeği ile araştırmacı tarafından toplandı. Elde edilen verilerin istatistik analizlerde SPSS 22.0 programı kullanıldı. Tanımlayıcı istatistiklerinde ortalama, standart sapma, medyan en düşük, en yüksek, frekans ve oran değerleri kullanıldı. Değişkenlerin dağılımı kolmogorov simirnov test ile ölçüldü. Nicel verilerin analizinde Kruskal-wallis, mann-whitney u test kullanıldı. Araştırma sonucunda hastaların hemşirelik bakımından oldukça memnun oldukları (68.1∓13.2) en yüksek ortalama ile hemşirelerin yardımseverliği ve mahremiyete (bireysel ve bedensel sınırlara) gösterilen saygıdan memnun oldukları saptandı. Hastalara serviste sağlanan özgürlükten ve hastaları evlerindeymiş gibi rahat ettirmelerinden daha düşük oranda memnun kalmadıkları belirlendi. Bekarlarda Newcastle Hemşirelik Bakımı Memnuniyet Ölçeği skoru evlilerden anlamlı olarak daha yüksek bulundu.Anahtar kelimeler: Acil Servis, Hasta Memnuniyeti, Hastane, Hemşirelik Bakımı, Kalite. One of the most important indicators of the quality health service is the patient satisfaction. This research has been planned in order to determine the satisfaction levels of patients, who apply to the emergency service and receive inpatient treatment, with relation to their nursing care and effectuated in a descriptive manner. The research area has been constituted by the patients havingapplied to the Emergency medicine Department (Major) Observation Service of a university hospital taking place in the European Part of Istanbul and receiving inpatient treatment and the sample of thesame, however, by the patients, who were hospitalized between the dates of May 01 and October 31,2015 and taken part in this research voluntarily (N:340). The research data were collected by aresearcher with a Definition Form containing sociodemographic characteristics belonging to the patients and Newcastle Nursing Care Satisfaction Scale. SPSS 22.0 program was used in the statistics analyses of the data so collected. Average, standard deviation, median the lowest, highest, frequency and rate values were used in the descriptive statistics. The dispersion of variances was measured by the kolmogorov smirnov test. In the analyses of quantitative data, however, the Kruskalwallis, mann-whitney u test was used. As a result of the research it was established that patients were satisfied with helpfulness and respect that was shown the privacy (about personel and physical boundaries) with the highest mean (68.1∓13.2). It was determined patients were less satisfied with their freedom and the feeling of home at hospital ward. Newcastle Nursing Care Satisfacion Scale score was found significantly higher with single people than married people. Key words: Emergency Service, Patient Satisfaction, Hospital, Nursing Care, Quality.
Collections