Ameliyat öncesi verilen planlı eğitimin hastanın ameliyata bağlı kaygı ve ağrı algısı üzerine etkisi
dc.contributor.advisor | Yava, Ayla | |
dc.contributor.author | İnal, Yusuf | |
dc.date.accessioned | 2020-12-06T16:56:04Z | |
dc.date.available | 2020-12-06T16:56:04Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2019-02-18 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/106972 | |
dc.description.abstract | ÖZETYusuf İNAL, Ameliyat Öncesi Verilen Planlı Eğitimin Hastanın Ameliyata Bağkı Kaygı ve Ağrı Algısı Üzerine EtkisiHasan Kalyoncu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik AD Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep, 2018. Bu Araştırma, Şırnak İli, Cizre Dr. Selahattin Cizrelioğlu Devlet Hastanesi Genel Cerrahi Kliniğinde planlanmış İnguinal herni ameliyatı olan, 18 yaş ve üstü yetişkin hastalara, ameliyat öncesi verilen planlı eğitimin, ameliyat sonrası kaygı ve ağrı düzeyine etkisini belirlemek amacı ile yarı deneysel olarak yapılmıştır. Araştırmanın verileri 1 Kasım 2017-31 Mart 2018 tarihleri arasında 30'u kontrol, 30'u deney grubu olmak üzere toplam 60 hastadan toplanmıştır. Veriler Sosyodemografik Veri Formu, Durumluk-Süreklilik Kaygı Ölçeği (STAI I-II) ve Görsel Kıyaslama Ölçeği (GKÖ) ile toplanmıştır. Kontrol grubu hastalarına kliniğin rutin hemşirelik uygulamaları dışında bir uygulama yapılmamış, Deney grubu hastalarına araştırmacı tarafından ameliyat hakkında eğitim ve `Ameliyat Öncesi Eğitim Rehberi` kitapçığı verilmiştir. Her iki gruptaki hastalara, ameliyattan 24 saat önce STAI-II, ameliyattan 24 saat sonra sadece STAI (Durumluk Kaygı) uygulanmıştır. Ameliyat sonrası dördüncü saat ilk olmak üzere günde iki defa ve toplam dört kez ağrı düzeyleri GKÖ ile değerlendirilmiştir. Kontrol ve Deney grubu hastaları cinsiyet ve çalışma durumu dişında diğer özellikler açısından benzerdi (p>0.05). Ameliyat öncesi kaygı puanları açısından gruplar arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı değildi (p>0.05) Ameliyat öncesi Deney grubuna verilen eğitim bu gruptaki hastaların kaygı seviyesini artırmış (p<0.05), ağrı puanları açısından da dördüncü ölçümde Deney grubu hastalarının ağrı seviyesi Kontrol grubundan istatistiksel olarak düşük bulundu (p<0.05). Sonuç olarak planlı bilgi ve eğitim verilmesinin bu çalışmadaki Deney grubu hastalarının kaygısını artırdığı, ağrı seviyesini de azalttığı kanısına varılmıştır (p<0.05). Anahtar Sözcükler; İnguinal Herni Ameliyatı, Ağrı, Kaygı, Ameliyat Öncesi Eğitim. | |
dc.description.abstract | ABSTRACTEffects Of Patient's Education Before Surgery On The Postoperative Anxiety And Pain Hasan Kalyoncu University Health Science İnsitute Master of Science Nursing Master Thesis, Gaziantep, 2018. This study is planed in the general surgery clinic of Cizre Dr. Selahattin Cizrelioğlu State Hospital in Şırnak province. Inguinal hernia surgery was performed with the purpose of determining the effect of planed preoperative training on postoperative anxiety and pain level. Between 1 November 2017 and 31 March 2018 a total of 60 patients, 30 in control group and 30 in expeimental group, were collected. The data were collected by socio-demographic data from, state and continuty anxiety sale and visual camparison scale. The control group patients did not perform any other treament except for their routine nursing pratice. Exprimental group patients were given about training on surgery and 'pre-operative trianing guidance booklet' by the researcher. Patients in both groups were performed STAI-II 24 hours before surgery and STAI (state anxiety) 24 hours after surgery. Postoperative fourth hour 2 times and total 4 time pain levels were avaluated by visual comparision techinique. Control and experiment group patients were similiar in terms of gender and other charecteristics besides working status (p>0.05). The difference between the groups in ters of preoperative anxiety scores was not statistically meaningfull (p>0.05). The pain score of the 4th measurment was also found tobe statistically meaningfullin the patient's pain level conrol group of the experiment group (p<0.05). As a result, it has been determined that the pravision of planed informasion and in training is reduced at the level of pain, which the experiment group in this studyincreasses the anxiety of the patients (p<0.05).Key words; Patient, Pain, Surgery, Anxiety, Preoperative Education. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Genel Cerrahi | tr_TR |
dc.subject | General Surgery | en_US |
dc.subject | Sağlık Eğitimi | tr_TR |
dc.subject | Health Education | en_US |
dc.title | Ameliyat öncesi verilen planlı eğitimin hastanın ameliyata bağlı kaygı ve ağrı algısı üzerine etkisi | |
dc.title.alternative | Effects of patient's education before surgery on the postoperative anxiety and pain | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-02-18 | |
dc.contributor.department | Hemşirelik Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Preoperative period | |
dc.subject.ytm | Patient education | |
dc.subject.ytm | Anxiety | |
dc.subject.ytm | Pain | |
dc.subject.ytm | Perception | |
dc.subject.ytm | Hernia-inguinal | |
dc.subject.ytm | Hernia | |
dc.identifier.yokid | 10201694 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | HASAN KALYONCU ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 510782 | |
dc.description.pages | 95 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |