11-14 yaş çocukların duygu düzenleme güçlüklerinin anne-baba duygu düzenleme güçlüğü ve ebeveynin duygusal erişilebilirliği ile ilişkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Aile içindeki etkileşim ve açık iletişim ile duyguların paylaşımı çocukların duygu ve davranışlarındaki becerileri ve bu becerilerin değişimini etkilediği görülmektedir. Buanlamda çocukların duygusal becerilerini ve düzenleme düzeylerini anne ve babaları ileyakınlık düzeyleri ve anne babalarının duygularını düzenleme becerileri ile bağlantılıolarak ele almak önemli hale gelmektedir. Bu doğrultuda bu çalışmanın amacı,çocuklardaki duygu düzenleme güçlüğünün, anne-baba duygu düzenleme güçlüğü veebeveynin duygusal erişilebilirliği ile ilişkili olup olmadığının araştırılmasıdır.Araştırmaya 11-14 yaş aralığındaki 180 öğrenci ve anne-babaları katılmıştır.Katılımcılara Demografik Bilgi Formu ile birlikte Duygu Düzenleme Güçlüğü Ölçeğive Ebeveynin Duygusal Erişilebilirliği Ölçeği uygulanmıştır. Yapılan analizlersonucunda, çocukların yaşadığı duygu düzenleme güçlüğü ile annelerin yaşadığı duygudüzenleme güçlüğü ve babaların duygu düzenlemede yaşadığı güçlükler arasında düşükdüzeyde ilişki olduğu görülmüştür. Çocukların duygu düzenlemede yaşadığı güçlüklerile annenin duygusal erişilebilirliği arasında ilişki saptanmamıştır. Buna karşınçocukların babaya duygusal erişilebilirliği artarken duygu düzenlemede yaşadıklarıgüçlüklerin azaldığı görülmüştür. Bu anlamda araştırma sonuçları orta çocuklukdöneminde anneye kıyasla babaya erişilebilirliğin ve bağlanmanın duygu düzenlemededaha güçlü etkisi olduğunu göstermekte. Araştırmalar da bebeklik döneminin yoğunbakım ihtiyacından sonra annenin etkisinin azalarak bakım veren diğerleri ve baba iledaha fazla etkileşime girdiğini göstermektedir. Elde edilen sonuçlar orta çocuklukdöneminde ebeveyn ilişkileri açısından ele alınarak tartışılmıştır.Anahtar Sözcükler: Duygu Düzenleme, Duygu Düzenleme Güçlüğü, Ebeveynin Duygusal Erişilebilirliği Interaction within the family and sharing of emotions through open and closecommunication affect the skills and change of children's emotions and behaviors. In thissense, it becomes important to address children's emotional skills and regulation levelsin relation to their relationship with their parents and their ability to regulate theiremotions. The aim of this study is to investigate whether emotion regulation difficultyin children is related to parental emotion regulation difficulty and parental emotionalaccessibility. 180 students aged 11-14 and their parents participated in the study.Demographic Information Form and Emotional Difficulty Scale and Parent's EmotionalAccessibility Scale were applied to the participants. As a result of the analyzes, it wasseen that there was a low relationship between the difficulty of emotion regulationexperienced by the children and the difficulty of emotion regulation experienced by themothers and the difficulties experienced by the fathers. No relationship was foundbetween the emotional accessibility of the mother and the difficulties experienced bychildren in emotion regulation. On the other hand, while the emotional accessibility ofthe children increased, the difficulties experienced in emotion regulation decreased. Inthis sense, it shows that accessibility and attachment to father have a stronger effect onemotion regulation in middle childhood. Research also shows that the effect of themother decreases after the need for intensive care in infancy and interacts more with thecaregivers and the father. The results were discussed in terms of parental relationshipsin middle childhood.Keywords: Emotional Regulation, Emotion Disregulation, Emotional Accessibility ofParent
Collections